Από το «μεσαίο χώρο» στην «ουρά των ακραίων»…

Από το «μεσαίο χώρο» στην «ουρά των ακραίων»…

Tου Χρύσανθου Λαζαρίδη
12η Μαρτίου 2007

Οι υποστηρικτές του βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού διακηρύσσουν ένα σωρό επικίνδυνες ανακρίβειες. Και η Κυβέρνηση κινδυνεύει να τις πιστέψει και να πέσει έτσι, θύμα των αντιπάλων της:

* Πρώτον, της λένε ότι «αυτή η είναι η παιδαγωγική γραμμή» σε όλη την Ευρώπη: το ξαναγράψιμο των βιβλίων Ιστορίας.

Αυτό
δεν είναι ακριβές.

Υπάρχει, βέβαια, στην Ευρωπαϊκή Ένωση κάποια γενικόλογη «παρότρυνση» για σχολικά βιβλία που δεν αναπαράγουν εθνικιστικά στερεότυπα και αταβιστικές εχθρότητες μεταξύ των λαών. Αλλά αυτό πουθενά δεν οδήγησε σε ουσιαστικό ξαναγράψιμο της σχολικής Ιστορίας ή της εθνικά εδραιωμένης οπτικής για την Ιστορία κάθε χώρας.

Μόνο στη Γαλλία και τη Γερμανία, στο όνομα του «γαλλογερμανικού άξονα», έγινε κάποια προσπάθεια να βγούν κοινά βιβλία Ιστορίας. Τι απέγινε; Αξίζει να το εξετάσουμε:

Μετά από χρόνια διαβουλεύσεων προέκυψε ένα κοινό βιβλίο, που εισήχθη μόνο πειραματικά, μόνο στην Τρίτη Λυκείου. (όχι στην ΣΤ’ Δημοτικού) και στις δύο χώρες ταυτόχρονα (όχι μόνο στη μία) και μόνο για τα γεγονότα ΜΕΤΑ το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (περίοδο κατά των οποία οι επίσημες πολιτικές Γαλλίας-Γερμανία σχεδόν ταυτίστηκαν). Όλες οι άλλες ιστορικές φάσεις διδάσκονται διαφορετικά στα σχολεία Γαλλίας και Γερμανίας. Από διαφορετικές εθνικά οπτικές. Και από διαφορετικά βιβλία…

Ενώ εμείς «αποχρωματίσαμε» την Ιστορία μας πλήρως, και μόνοι μας. Πρίν πράξει το ίδιο οποιοσδήποτε άλλος, φίλος ή αντίπαλος, κοντινός ή μακρινός.

Δεν ακολουθούμε λοιπόν, «γραμμή της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Κάναμε κάτι που, ενώ όλοι το εύχονται, ουδείς αποτόλμησε να κάνει. Και χωρίς να έχουν τους εξωτερικούς «περισπασμούς» που έχουμε εμείς…

* Δεύτερον, διακηρύσσουν οι υποστηρικτές του βιβλίου, ότι αυτοί εκφράζουν την «επιστημονική εκδοχή» της Ιστορίας, ενώ όλοι οι άλλοι εκφράζουν την «εθνικιστική μυθολογία» που «υποκαθιστά» την Ιστορία.

Τέτοιες ανοησίες περί «μοναδικής επιστημονικής αλήθειας» είχαμε να ακούσουμε από την εποχή του, αλήστου μνήμης, Λυσένκο.

Στην επιστήμη ΔΕΝ υπάρχει ΜΙΑ έγκυρη άποψη!
Στα περισσότερα γνωστικά αντικείμενα υπάρχουν περισσότερες από μία απόψεις – πολύ συχνά διαφορετικές μεταξύ τους. Αυτό ισχύει κατά μείζοντα λόγο στην Ιστορία

Για παράδειγμα στην έννοια της «εθνογένεσης» (δηλαδή της τεχνικής ή όχι συγκρότησης ενός έθνους) δεν συμφωνούν όλοι. Άλλη είναι η άποψη του Έρικ Χομπσμπάουμ, άλλη η άποψη του Νίκου Σβορώνου. Άλλα πιστεύουν σχετικώς οι ιστορικοί κι άλλα οι κοινωνιολόγοι. Και οι «συστημικοί κοινωνιολόγοι» έχουν διαφορετική άποψη για την «εθνογένεση»…

Το «αμαρτωλό» βιβλίο προωθεί μιαν ακραία θεωρία αποδόμησης της έννοιας του έθνους, υποβάθμισης του ιστορικού ρόλου του και άμβλυνσης των εθνικών συνειδήσεων. Αυτή η άποψη, όντως υπάρχει σε όλα σχεδόν τα Πανεπιστήμια του κόσμου. Αλλού είναι ισχυρή. Αλλού είναι περιθωριακή. Αλλά πουθενά δεν αποτελεί τον «κορμό» της διδασκαλίας στα δημοτικά σχολεία

Κι εδώ «εκτός γραμμής» είμαστε σε σχέση με τη διεθνή πρακτική.

* Τέλος, οι υποστηρικτές του βιβλίου υποστηρίζουν ότι για παιδαγωγικούς λόγους θέλουν διδασκαλία με «λιγότερο αίμα».

Αλλά τι θα πεί να «ελαφρύνουμε» την διδασκαλία της Ιστορίας από το αίμα; Να μειώσουμε την αναφορά στο 1821; Μόνο; Τότε να μην μιλήσουμε ούτε για τους «ταξικούς αγώνες του Μεσοπολέμου», ούτε για την Εθνική Αντίσταση, ούτε για τον Εμφύλιο, ούτε για το «Πολυτεχνείο».

Το αμαρτωλό βιβλίο της ΣΤ’ Δημοτικού μειώνει το αίμα της Παλιγγενεσίας, αλλά αυξάνει το αίμα των εμφυλίων σπαραγμών. Δεν μειώνει τη «φρίκη». Μεταστρέφει την έμφαση από τους αιματηρούς αγώνες εθνικής απελευθέρωσης στη φρίκη των εσωτερικών συγκρούσεων. Κι αυτό είναι ιδεολογική άποψη, δεν είναι «επιστήμη».

Και μάλιστα αντιπαιδαγωγική άποψη!

Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία, των 10-12 χρόνων έχουν ανάγκη από διδάγματα που θα τα κάνουν να νιώσουν υπερήφανα, δεν θα τα κάνουν να νιώσουν μειονεκτικά. Η κοινωνικότητα σε αυτή την κρίσιμη ηλικία αναπτύσσεται. Και κοινωνικότητα σημαίνει «αίσθηση του ανήκειν». Αν αποδομούμε αυτό το «ανήκειν» – τα εθνικά χαρακτηριστικά της κοινωνίας, τορπιλιζουμε την κοινωνικότητά τους.

Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία έχουν ανάγκη από «ήρωες» και πρότυπα. Αν δεν τα βρούν από τα θετικά διδάγματα της Ιστορίας μας, θα τα αναζητήσουν αλλού: στα γήπεδα και στα βιντεοπαιγνίδια….

Ίσα-ίσα την εποχή που παγκοσμίως γίνεται μια στροφή στην καλλιέργεια θετικών προτύπων εμείς αποδομούμε τα θετικά πρότυπα που αφθονούν στην ιστορική μας κληρονομιά. Ίσα-ίσα την εποχή που σπάνε ταμεία διεθνώς κινηματογραφικές παραγωγές για τον «Αλέξανδρο», για την «Τροία» και για τους «Σπαρτιάτες του Λεωνίδα», εμείς υποβαθμίζουμε τα ηρωϊκα πρότυπα από τη διδασκαλία των ελληνικών σχολείων.

Πέραν όλων των άλλων, η «φιλοσοφία» του αμαρτωλού βιβλίου είναι και εκτός εποχής.

Δεν είναι μεταρρύθμιση είναι αναχρονισμός. Και δεν βοηθά την ΝΔ να συναντήσει το «μεσαίο χώρο». Την καθιστά «ουρά των ακραίων»…

Η κυβέρνηση έχει δύο απλές επιλογές πλέον:

— Είτε θα καταργήσει πλήρως το αμαρτωλό «σχολικό βοήθημα», θα ενώσει ξανά τη κοινωνική της βάση και θα διασπάσει τους αντιπάλους της…

— Είτε θα επιμείνει πεισματωδώς στο αμαρτωλό «βοήθημα» (με κάποιες «κοσμητικές» τροποποιήσεις), θα διασπάσει τη βάση της και θα συσπειρώσει τον κόσμο εναντίον της.

Μεγάλα παιδιάκια είναι. Ας αποφασίσουν…

Αφιέρωμα στο νέο σχολικό βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, από το «Αντίβαρο».

Advertisements

Ἐτικέττες: ,

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...